این صفحه شما را به مطلب زیر هدایت می‌کند:
برای مشاهده مطلب فوق از لینک مقابل استفاده نمائید: متن قسمت بیستم: اعتقاد بدون تعصب - جایی برای شنیدنِ خلاصه‌ی کتاب‌ها
متن قسمت بیستم: اعتقاد بدون تعصب - جایی برای شنیدنِ خلاصه‌ی کتاب‌ها جستجو جستجو جستجو متن قسمت بیستم: اعتقاد بدون تعصب 4 ماه قبل36 دقیقه زمان مطالعه عنوان: اعتقاد بدون تعصب نویسنده: پیتر برگر و آنتون زایدرولد مترجم: محمود حبیبی ناشر: گمان تعداد صفحات: ۲۲۲ درست در آستانه قرن بیستم، نیچه با لحنی قاطع و محکم مرگ خدا رو اعلام کرد. درسته که پیش‌بین نیچه درباره نیهیلیسم درست از کار دراومد اما ما امروزه مرگ خدا رو نمی‌بینیم، نیچه فکر می‌کرد در آستانه عصر الحاد ایستاده، اما به نظر می‌رسه قرن بیست و یکم، عصر چندخدایی باشه. توی این قسمت از پادکست سراغ کتاب دیگه‌ای از مجموعه تجربه و هنر زندگی رفتم، مجموعه‌ی فلسفی‌ای که زیر نظر جناب دیهیمی ترجمه و چاپ شده. اگه همه قسمتای پادکست رو شنیده باشین، می‌دونین که قسمت‌های اول و هفدهم پادکست هم از همین مجموعه انتخاب شده. کتاب اعتقاد بدون تعصب که جلد پونزدهم این مجموعه است توسط پیتر برگر، جامعه‌شناس اتریشی و آنتون زایدرولد، فیلسوف و جامعه‌شناس هلندی نوشته شده، جناب برگر بهمراه تامس لاکمن در سال ۱۹۶۷ کتابی با عنوان ساخت اجتماعی واقعیت منتشر کرد که بعد از آثار آلفرد شوتس به مهمترین کتاب جامعه‌شناسی پدیدارشناسانه اون دوره تبدیل شد. کتاب اعتقاد بدون تعصب توسط محمود حبیبی به فارسی ترجمه شده و نشر گمان اون رو چاپ و منتشر کرده. کتاب با جملاتی که در ابتدای پادکست شنیدید شروع می‌شه، نیچه مرگ خدارو اعلام کرد اما قبل از نیچه و در عصر روشنگری، متفکرین و روشنفکرایی بودن که بی‌صبرانه منتظر مرگ دین بودن، دین توهمی بزرگ دونسته می‌شد که باعث پیدایش خرافات و وحشتناک‌ترین جنایت‌ها شده بود. در عصری که عقل به چراغ راه انسان تبدیل شده بود جایی برای توهم دین وجود نداشت، متفکرین گمان می‌کردن که با کمک عقل می‌تونن به یه روش عاری از خطا برای فهم جهان برسن و از اون مهمتر پشتوانه‌ای برای اخلاق به دست بیارن. تلاش‌های این متفکرین منجر به ایجاد علم جامعه‌شناسی شد. جامعه‌شناسی مدرن با سردمداری مارکس، امیل دورکم و ماکس وبر به وجود اومد، این سه متفکر با تمام اختلاف نظرهای عمیقی که با هم داشتن توی این دیدگاه با هم مشترک بودن که با گسترش مدرنیته، دین دچار زوال تدریجی در جامعه و ذهن افراد میشه که به نظریه سکولاریزاسیون معروف شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم، نه‌تنها دین ضعیف نشد بلکه با قدرت بیشتری پا به عرصه اجتماع و ذهنیت افراد گذاشت، این جنبش دینی مورد اشاره کتاب شاید برای ما که تو ایران زندگی می‌کنیم ملموس نباشه و معتقد باشیم که حداقل تو کشور ما داره برعکسش اتفاق میفته و نقش دین داره روز به روز کمرنگ‌تر میشه، اما در بازه زمانی مورد اشاره کتاب انقلاب ۵۷ ایران که یه انقلاب با محوریت دین بود اتفاق افتاد که در نهایت هم منجر به استقرار یه حکومت دینی تو ایران شد. نویسنده‌ها مثال‌های بیشماری از این احیای دینی در کشورهای اسلامی، مسیحی، یهودی و حتی بودایی میارن و معتقدن بغیر از دو استثنا یکی در اروپای غربی و مرکزی و دومی در طبقه‌ای کوچیک از روشنفکران سکولار، دین مورد...
این مطلب در وبسایت epitomebooks.ir منتشر شده است و ‌«لینکـچه» در قبال آن مسئولیتی ندارد.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «لینکچه» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
لینکچه